♥EmelieLinnJosefine♥

Min allergi

Publicerad 2013-08-30 15:23:16 i Allmänt,

Täntke berätta det här nu om min allergi. Håller mig till mjölken, för det är ju det som det är frågan om nu!
 
Jag är INTE laktos, jag kan inte äta något som innehåller mjölk. Om jag ska äta det ska det vara med Soja, Havre eller något liknande. 
Vi upptäckte redan att jag var allergisk för mjölk då jag var väldigt liten. ( vet inte riktigt hur liten men). Så jag har aldrig ätit/druckit mjölk, choklad, glass eller något sådant. Alla tycker alltid så synd om mig då jag inte får äta choklad.Men alltså vad kan man sakna som man aldrig har haft? Och folk undrar om jag aldrig blir snål då jag inte får det som dem får? Jag har ju som sakt aldrig ätit mjölk, så jag har levt med att inte få som alla andra, så jag är bara van vid det och ser inte det som ett problem. Men folk som bjuder på mat och inte har vetat att jag är allergisk så har ju inget och tycker oftast det är " dåligt" då dem inte har något åt mig. Men det är endå inget jag lider av. Jag har också varit väldigt rädd att äta på ställen jag inte brukar äta, te.x då folk bjuder på mat. Jag litar inte riktigt på någon när det gäller det. '
Vi har många gånger varit på mjölkprovokation, där testar dom mjölken. Ger mig lite i tagen och ser hur jag reagerar. Dom tyckte jag var så bra i skick, tror det var 2008, så dom skrev ut mig ur sjukhuset. Så jag kunde fortsätta äta mjölk hemma. Men det funkade inte så riktigt länge det. 
Så vi slutade. 
 
På påsk, dehär året då jag var på en konferans, så fick jag fel mat. Så jag hamnade in på akuten. Men vi visste inte vad det var som jag hade fått i mig? Så vi började misstänka att det var SOJA. Jag var väldigt försiktig med att äta,för jag visste inte vad jag reagerade så starkt på. Men vi for till Hvc, undersökte och sådant. Sen fick vi även en tid till sjukhuset. 
 
På sjukhuset så talade vi med en läkare och funderade över framtiden och så. Och han sa då att han tvivlade på att det var soja jag reagerade på. Såklart trodde jag då det var mjölk. Och där så sa han att jag ska få börja med Sencibilisering till hösten. ( = man äter lite mjölk i taget i ett halvt år, så sen borde man tåla mjölk)Men först måste jag fara på mjölkprovakation. 
 

Var ju på provaktionen för en vecka sedan o lite mer. Så dem gav mig lite joghurt, ingen reaktion, så dem fortsatte och inget hände. Vi kom upp i 20 ml, och det började klia. Men inge mer symtom. Så jag slapp sencibiliserin, för jag var så pass bra i skick. Så nu äter jag lite mjölk varje dag. Och ibland kommer det symtomer och ibland inte. Just nu är jag på en tesked. Förra veckan var det en halv. Kommer öka på hela tiden. Så jag borde börja kunna ta in lite mjölk om en stund. Visst är det jätte bra, men jag hatar ju hur det smakar. Jag har ju aldrig ätit det, men jag måste bara fortsätta. 
Och jag kommer ju känna mig tryggare om det inte gör något om jag får i mig mjölk förståss! Har alltid med mig en Epipenn och medicin vart jag än går. Annars känner inte jag mig trygg..
 
 
Hoppas någon orkade läsa, nu då jag tog mig tid att skriva!
 

Kommentarer

Postat av: Mikaela

Publicerad 2013-08-30 15:29:06

Jag har också varit på sencibilisering, men det var för björkpollen, och då fick man det via en spruta i 3 år! Och jag håller med om det där som du skrev om att man inte saknar något som man aldrig smakat på. Är själv allergisk mot ca 30 saker, så jag känner igen mig i det du skrev.

Svar: Hej! Ja jag har hört dem som gör det. Ja, exakt man kan inte sakna något man aldrig smakat på. Hoppas det ordnar upp sig med din allergi. Kram!
Emelie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Hejsan! Jag är en glad tjej, 14 vintrar är jag. Jag går i Tegengrenskolan i 9:an. Spelar piano på fritiden, umgås med vänner & mm. Jag bloggar om vardagen, lägger ibland upp outfit bild, och såna saker. Fotar oftast med min telefon kamera. Hoppas ni fortsätter att läsa min blogg! :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela